Schema.org vertegenwoordigd de gezamelijke afspraken en vocabulaire van de grootste zoekmachines om de mogelijkheden van Gestructureerde Gegevens uit te breiden. Schema.org maakt gebruik van de semantische talen RDFa, Microdata, JSON-LD en heeft zijn eigen richtlijnen. Zouden we moeten investeren in een uitgebreide opmaak in onze websites? Onze ervaring, hoofd SEO van Builtvisible.com en een test zeggen ja.
(De testresultaten zijn redelijk overweldigend, misschien wil je ze direct bekijken)
Het is gemakkelijk te begrijpen waarom Gestructureerde Gegevens die Verrijkte Zoekresultaten (Rich Snippets) produceren zo veel gebruikt worden, ook al bestaan ze nog niet zo lang: het is een krachtige manier om op te vallen in de zoekresultaten door visueel de aandacht te trekken en extra informatie toe te voegen.
Maar Gestructureerde Gegevens zijn zoveel meer dan kleine onderdelen van de inhoud opmaken! De vocabulaire van Schema.org stelt ons o.a. in staat om de complete structuur van de website aan de zoekmachines duidelijk te maken, verschillende soorten inhoud te specificeren (contact pagina, product pagina, artikel etc.) EN prioriteit aan elementen binnen de pagina aan te geven.
Gestructureerde Gegevens voorbij Rich Snippets
Toen we eenmaal de SEO voordelen van dergelijke uitgebreide opmaak realiseerden duurde het maanden voordat we grip kregen op de taal en schema.org implementeerde in onze website, dit was het resultaat:
Dit Structured Data testing tool resultaat laat duidelijk de verschillende elementen van de toenmalige jaaadesign homepage zien, correct opgemaakt om de zoekmachines duidelijk te maken wat hier aangeboden wordt.
Maar na een niet al te lange tijd begon ik te twijfelen, ik vroeg me af waarom, als het de moeite waard is, is het ZO ZELDZAAM om een uitgebreide implementatie als dit te vinden op het web? In de tijd dat ik bezig ben geweest heb ik hooguit een handvol websites gevonden met dezelfde hoeveelheid schema.org validatie.
Schema.org: groeipijnen
Ik deelde mijn zorgen met een aantal experts en Daniel Butler (niet minder dan hoofd SEO bij Builtvisible.com) beantwoordde mijn vragen, een samenvatting:
- De ontwikkeling van Schema.org groeit snel: het kan erg demotiverend zijn dat veranderingen en updates je implementatie verouderd of incompleet kunnen maken
- De mogelijkheden van Schema.org zijn zeer uitgebreid en het kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen om het onder de knie te krijgen
Daniel vervolgd door te melden dat Google zich hiervan bewust is en werkt aan verbeteringen, bijvoorbeeld door:
- De ontwikkeling van JSON-LD, een snellere manier van implementatie
- De ontwikkeling van Google’s nieuwe Entity Search‘
Ten slotte concludeerd hij:
- Het Microdata project is verre van mislukt: ‘Meer dan ooit geeft de implementatie van je de mogelijkheid uit te blinken in de zoekresultaten!’
Lees Daniels email hier (en)
“A lot has changed over the past 3-4 years that I think has raised concerns surrounding its implementation generally, and with development growing at such a rapid pace it’s been difficult to keep up. Imagine businesses having a 12 month development lead time to getting any mark-up on a site, only for guidelines to then change and the mark-up being classified as incomplete!
In the early days the end goal would have been to follow the guidelines for generating snippets by individual search engines, working with the likes of Microdata, RDFa, Microformats and Good Relations to achieve this result. Different guidelines made the job of webmasters extremely difficult, then Schema.org came along to assist in unifying this vocabulary.
Even then however, adding mark-up to a sites HTML isn’t trivial especially when those components need to be in a specific order to validate, developers may need to fully rebuild page templates in order to accommodate complete mark-up.
Schema.org achieved the job of standardising mark-up vocabulary but also extended this to include new types, that lead to new features being introduced by search engines and a ton of new options to think about as a webmaster. Start throwing in multiple types of mark-up on a single page and conflicts are more than likely to occur.
With all that said the initiative is a long way off from “failing”, there’s a growing understanding and appreciation of the heavy work being put on webmasters that’s drastically increased the pace for documented support, and changes in the methods by which webmasters can implement the mark-up. JSON-LD is a huge step in the right direction, allowing webmasters to implement mark-up via a piece of script that negates the need for HTML to be restructured / coded in any form.
Search engines are using mark-up to gain a deeper understanding of the content on your site and the context in which it is written to influence search results. With this comes a new chapter in the evolution of search – ‘Entity Search’, which by itself is a huge incentive to increase support & ease of implementation.
Examples of mark-up in the wild may still be limited, and even the likes of JSON-LD still has its shortcomings, but this rapid increase of support & awareness is only going to increase visibility over time. If anything, the opportunity to stand out in the crowd of search results is now!”
Dankjewel dat je de tijd hebt genomen om ons te antwoorden Daniel!
Schema.org test: Uitgebreide opmaak
Regelmatig upgraden wij bestaande websites voor klanten, wij bouwen op het uitstekende Genesis Framework dat voorloper is op het gebied van Gestructureerde Gegevens. Vervolgens optimaliseren wij de opmaak specifiek naar de vereisten van het bedrijf. Het verschil in SEO voor en na (zonder en met Schema.org opmaak) is dan telkens zeer goed te zien.
Een bedrijf in Minnesota wilde de nieuwe website identiek aan de oude houden, zowel inhoud als design en tot op de laatste letter en pixel. Om deze reden leek het ons de beste kandidaat voor de test, al zijn de resultaten van andere projecten over het algemeen gelijk.
Het is geweldig om te zien hoe het begrip van Google over de inhoud is gegroeit en daarmee hun capaciteit om er de juiste bezoeker aan te koppelen:
- Sessies verminderden met meer dan 50%, maar de hoeveelheid Page Views steeg!
- Aantal Gebruikers verminderde met bijna 65% maar de Avarage Session Duration steeg met meer dan 400%!
- Nieuwe Sessies verminderde met 16% maar de Bounce Rate verminderde OOK met 16%!!
Het kost moeite om deze resultaten niet in hoofdletters te schrijven…
De bovenste grafieken vertegenwoordigen vóór en de onderste ná optimalisatie:
Nog niet overtuigd? Hier is het Direct Traffic segment, bovenste vertegenwoordigen vóór en onderste ná:
…Ik weet niet wat ik hier nog aan kan toevoegen…
Conclusie: het kan heel wat moeite kosten om Schema.org onder de knie te krijgen maar de resultaten zijn daar. Aangezien het zo’n jonge vocabulaire is en de toekomst van SEO er zo nauw mee samenhangt lijkt het nu de uitgelezen tijd te zijn om te beginnen!
Wat denk jij? En wat is jouw ervaring met Schema.org?