jaaadesign

Wat zijn Gestructureerde Gegevens?

gestructureerde gegevens

De vindbaarheid van je website (SEO) speelt een belangrijke rol in het succes van je bedrijf. Jaaadesign is een voorloper op het gebied van een uitgebreide implementatie van Gestructureerde Gegevens: RDFa, Microdata en het relatief jonge schema.org en JSON-LD, een korte uitleg.

Wat zijn Gestructureerde Gegevens? In essentie creëren zij een communicatie tussen de zoekmachines (en andere user agents) en je website: ze maken de betekenis achter de woorden en structuur duidelijk. Door ‘labels’ aan de inhoud toe te voegen krijgen zoekmachines een veel gedetailleerder beeld van wat er wordt aangeboden, en hiermee kan je website veel beter gematcht worden met je doelgroep.

Betekenis achter woorden

Voorbeeld: de naam ‘’ komt in de pagina voor, het is voor ons direct duidelijk dat het hier om een persoon gaat maar voor een zoekmachine is het slechts een serie letters. Door middel van Gestructureerde Data kan ‘’ opeens een persoon worden, en meer dan dat: een persoon met bepaalde kenmerken. De kennis van de zoekmachine kan er dan zo uitzien:

gestructureerde gegevens

Op deze manier kunnen bijvoorbeeld ook artikelen, aanbiedingen en producten opgemaakt worden, je zal begrijpen dat het tot in detail aangeven waar de inhoud over gaat van ongelofelijke waarde is voor de vindbaarheid van je website.
 

Rich Snippets

Een ander voordeel van het aanbrengen van Gestructureerde Gegevens zijn Rich snippets of verrijkte zoekresultaten, een voorbeeld hiervan zijn de bekende review sterren:

wat zijn gestructureerde gegevens

Ook de opmaak van het ‘kruimelpad’ (weergegeven in groen) is een resultaat van Gestructureerde Gegevens. Je website laten opvallen in de zoekresultaten door relevante informatie toe te voegen is uiteraard een zéér effectieve manier om de aandacht op je inhoud te vestigen en meer bezoekers te krijgen.

Gestructureerde Gegevens:verschillende talen

Er zijn verschillende vormen van Gestructureerde Gegevens (semantische talen) ontwikkeld zoals RDFa, Microdata en het nieuwe JSON-LD en elke zoekmachine heeft van oorsprong zijn eigen voorkeur. In een poging om uniformiteit te scheppen kwamen Google, Bing, Yandez en Yahoo! een krappe 5 jaar geleden bijeen en schema.org vertegenwoordigd de gezamenlijke afspraken en vocabulaire die hier uit voorkwamen. Schema.org maakt gebruik van RDFa, Microdata en JSON-LD en heeft tevens zijn eigen richtlijnen.

RDFa en Microdata maken gebruik van de tags ‘<>‘ en ‘</>‘ (visueel onzichtbaar aan de voorzijde van je website) om Gestructureerde Gegevens toe te voegen aan de inhoud. Vereenvoudigde ziet de opmaak er als volgt uit, waarbij slechts het beige gedeelte zichtbaar is:

wat zijn gestructureerde gegevens
 

JSON-LD

In de praktijk is het gebruik van RDFa en Microdata is niet eenvoudig: het kost tijd om te leren en moet door middel van tags in de inhoud verwerkt (verweven) worden. Om implementatie eenvoudiger te maken is JSON-LD ontwikkeld dat in staat is Gestructureerde Gegevens toe te voegen met een vereenvoudigde code, die los van de inhoud en onzichtbaar wordt toegevoegd.

Een opmaak van een persoon ziet er dan alsvolgt uit:

json-ld
 

Om een specifieker idee te krijgen wat een uitgebreide Gestructureerde Data implementatie kan doen voor SEO verwijs ik je graag naar het artikel ‘Schema.org: de moeite waard?‘.

About

A WordPress wielding, cool rocking daddy in the lowlands. Web development & SEO, development and management of multisites.
Carpentry, Yoga & meditation.